Leta i den här bloggen

14 juni 2009

Att få en abborre.



Många tror fiskesäsongen har slutat över sommarn, men det är nu man ska passa på och undersöka dom små bäckar i omgivningen var man bor, ofta finns där småfisk som abborre.

Att få en abborre i rätt storlek är svårt här i Skåne, personligt har jag aldrig fått en abborre som jag anser jag kan ta med hem, men jag vet många av mina fiskevänner har fått när dom har metet fisk i kanalen i Malmö.

Frågan är va gör man med en abborre, ja om du vill kan du bereda den som en sill, men jag har här ett recept som jag har testat, det ta sin lilla tid, men vilken smakupplevelse.

Aborrar i smetana (6 Portioner)

Ingredienser:

1 1/2 kg Aborre filéer
3/4 dl Mjöl

1 Gul lök

100 g Smör

2 tsk Mjöl Salt Peppar

2 dl Smetana

Beskrivning:

Fjälla och rensa fisken. Skölj och torka av den väl. Salta och peppra och vänd sedan fisken i vetemjöl. Bryn en del av smöret i en stekpanna och stek fisken gyllenbrun. Lägg fisken på ett ugnsfast fat.

Blanda vetemjöl med margarin till en boll. Knåda väl så att mjöl och smör blandas ordentligt. Häll smetanan i en kastrull, lägg i smörbollen (den gör att smetanan inte skär sig). Låt blandningen få ett uppkok under omrörning. Så fort den har kokat upp tas kastrullen av värmen. Häll såsen över fisken.

Hacka löken och låt den steka mjuk och bli svagt ljusbrun. Häll lökhacket över fisk och sås.
Ställ in fisk i varm ugn, ca 250-275° i 10 minuter.

Servera med potatismos eller färsk nypotatis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar