Leta i den här bloggen

26 maj 2009

Fiskesugen & Hungrig.

Vem har inte prövat att jobba och tänk på hur skönt det skulle bli om man fick gå och fiska, har man som jag närheten till havet på jobbet rycker det i kroppen att få fiske.

På väg hem tänker jag på TV-kocken Tina Nordström och hur hon kan få det att vattnas i munnen när hon trollar fram matträtter.

När jag kom hem gick jag in på SVT.se för att göra aftonmatt á la Tina Nordström, jag anser ni ska ha samma smakupplevelse som jag – läs och bjud din kära på en finn meny.

Fisk i folie med vitkål, sparris och sommarlök
Ingredienser:
Beräknat för 4 portioner


4 st bitar lax eller annan fisk

0,25 st vitkålshuvud

4 st sommarlökar, salladslökar eller vårlökar

4 st sparrisar

citronolja, alternativt olivolja och rivet citronskal

smör (kan uteslutas)

salt och peppar

folie

Gör så här:

Skär löken och kålen i grova bitar. Dela sparrisen på hälften. Salta och peppra fisken. Lägg en bit fisk på varje foliebit. Lägg kål, lök och sparris vid sidan av fiskbitarna. Ringla över lite citronolja och lägg i en klick smör. Salta och peppra.
Knip ihop foliepaketen och lägg dom på grillen i ca 20 minuter eller i ugnen (150 grader) ca 30 minuter. Tänk på att tiden kan variera om du istället grillar fisken, ofta blir den kortare. Servera med färskpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar